Menu

Sapere aude incipe

A capite ad calcem

Zamkowa birofilistyka

ulakrzyprzy



Jak podaje wikipedia, birofilistyka (lub birofilia) to hobby, w którym przedmiotem zainteresowania są akcesoria związane z piwem. W moim przypadku są to etykiety piwne, ale tylko te, które przedstawiają wizerunki zamków. Wbrew pozorom jest ich całkiem dużo. Czasami zdjęcia lub stylizowane projekty graficzne zamków są zgodne z rzeczywistym ich wyglądem.  Przykładem może być etykieta z wiernym odtworzeniem ruin zamku w Ciechanowie.

Ciechanow

Czasami są to średniowieczne wizerunki zamków. Na etykiecie browaru w Częstochowie umieszczono fantastyczny widok Wawelu pochodzący z dzieła Liber chronicarum autorstwa Michała Wolgemuta (drzeworyty) i  Harmanna Schedla z 1493 r. Pytanie: Dlaczego browar Częstochowa wykorzystuje wizerunek krakowskiego Wawelu?

Wawel

To nie koniec etykietowych anomalii. Browar Górnośląski z Zabrza wybrał sobie na ozdobę butelki piwa, zamek w Krasiczynie. Na etykiecie dumnie wznosi się wieża Zegarowa i baszta Boska lub Biskupia (nie chce mi się sprawdzać). Mógłbym o stylistyce wizerunków zamków na etykietach pisać długo, dodam jedynie, że niektóre grafiki z przedstawieniami zamków zasługują na zainteresowanie przed osuszeniem butelki, a najpóźniej w czasie spożywania.

Krasiczyn2

 

© Sapere aude incipe
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci